Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 24 november 2012

Vi firar lördagskvällen med att vara på rysk afton hos familjen T. Vi har ätit blinier, rödbetssoppa och lyssnat på Kalinka. Jag ser fram emot den musiktävling som borde komma senare ikväll (eftersom vi alltid har musiktävlingar). Plötsligt försvann alla ut ur köket för att lägga barn. Mitt barn blir nattat av sin pappa och jag lyxar till det med att för en gångs skull blogga.

"Flickan med glasfötter" av Ali Shaw är en spännande och annorlunda läsupplevelse. Miljön är mytisk och full med spännande varelser. Av någon anledning ser jag framför mig Färöarna eller Island, men jag vet inte varför. Midas, en ung fotograf, träffar flickan Ida, som har ett stort problem. Hennes fötter har förvandlats till glas och hon söker desperat efter ett botemedel. St. Hauda´s land, där det hela utspelar sig, är ett magiskt, kargt landskap. Man hamnar i en helt egen unik värld där vad som helst kan hända och vilka varelser som helst kan dyka upp. Jag tyckte mycket om stämningen i boken som är egen och speciell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar