Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 12 november 2012

Jonas Gardell

Jag har alldeles glömt bort att skriva om Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar". Gardell har verkligen lyckats beskriva livet för homosexuella killar på 80-talet med ömhet och klarsynthet. Han lyckas berätta om hur fruktansvärt grymt det var, utan att bli sentimental. Det borde vara obligatoriskt för alla att se serien, dels för att förstå hur svårt det kan vara att sticka ut och vara annorlunda, dels för att vi inte får glömma bort att akta oss för HIV. Direkt efter att jag hade sett den tredje delen ställde jag mig i kö på biblioteket för att få boken. Fick köplats 114, Nu, efter en månad är jag på plats 99. Så, nu står boken på min julklappsönskelista, för jag vill ju läsa den före nästa årskifte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar