Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 28 augusti 2011

Döda hundar och logiska hjärnor...

Det känns som att det är dags för en rapport om boken "The curious incident of the dog in the night-time". Efter att ha läst ungefär två tredjedelar så tycker jag att den är lättläst, med tanke på att den är på engelska, dråplig på ett sätt och varm. Den femtonåriga Christopher lever ensam med sin pappa och råtta Toby. Christopher är autistisk och ser världen på sitt eget sätt. Han tycker om deckare och när grannens hund blir dödad så tar han sig an uppgiften att hitta mördaren med stor iver.
Saker och ting utvecklar sig, som alltid, åt ett annat håll än vad Chris förväntat sig och han tvingas ta beslut och göra saker som är långt ifrån vad han tycker är bekvämt. Som tur är finns det alltid matteproblem att tänka på när hjärnan blir överhettad.
Jag tycker om boken eftersom den inte bara fokuserar på autismen utan också på intrigen. Det blir humoristiskt på ett finurligt sätt då saker som är fullständigt logiskt i våra ögon ter sig sig rätt så underliga i Christophers och tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar