Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 23 september 2010

Högläsaren

För ett tag sedan fick jag ett boktips på jobbet som jag nu har tagit tag i, nämligen "Högläsaren" av Bernhard Schlink. Det handlar om den 15-åriga Michael som inleder ett förhållande med den 36-åriga spårvagnsföraren Hanna. De träffas hemma hos Hanna. Michael älskar Hanna men deras relation är komplicerad och det inträffar saker som inte gör saken bättre. Imorse skulle jag bara läsa ett par sidor före jobbet och fick plötsligt en aha-upplevelse som fångade mig så mycket att jag höll på att komma försent till lektionen. När man väl förstått den stora hemligheten så ser man hela historien i ett nytt ljus! Min kollega, som tipsat mig om boken, sa att när hon fått den där aha-upplevelsen började hon om på boken och det blev en helt annan historia...

Imorgon är det fredagsmys för hela slanten, fast jag och H hade torsdagsmys idag när vi kom hem! Vi la oss i sängen under täcket , med en bokhög till hands och sedan läste vi alla våra favoritböcker. Hade det inte varit för att telefonen ringde så hade vi nog somnat bägge två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar