Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 2 december 2009

En magisk släktkrönika...

Egentligen borde jag ha en egen rubrik för släktkrönikor. Det finns så många sådan som tagit tag i mig genom åren och satt spår. Isabel Allende har sina fantastiska släktkrönikor t ex.

Men nu vill jag tipsa om en helt annan författare som heter Nomi Eve. Hon har skrivit en magisk släktkrönika som spänner över tvåhundra år och heter "Citruslunden" Berättelsen startar i Jerusalem på 1800-talet och räcker fram tills idag. Den utspelar sig i en judisk miljö. Det är fantasi och verklighet, humor och allvar, hemligheter och legender. Berättarna i boken är en kvinna och hennes far. Pappan ger den historiska bakgrunden och dottern tolkar och fantiserar utifrån hans historia. Citruslunden är en viktig länk mellan de olika generationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar