Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 13 december 2009

En helt galen syskonskara

I England finns en överklass som man inte kan hitta i Sverige. Cecilia Hagen har skrivit en bok om en helt sanslös och underhållande syskonskara, nämligen systrarna Mitford (och deras enda bror).När boken skrevs, 2002, var två av dem i livet, Deborah och Diana. Den äldsta flickan, Nancy, föddes 1904 och den yngsta, Deborah föddes 1920. Syskonen tillhörde Englands snobbigaste överklass och de ansåg sig vara betydligt mer värdefulla än gemene man. De unga, vackra flickorna umgicks i societen. Under andra världskriget var de hängivna nazister, speciellt Unity, den fjärde systern i skaran. Hon umgicks med Hitler, Wolf som hon kallade honom, och var så hängiven honom att hon försökte ta livet av sig för hans skull. De andra syskonen levde också spännande och händelserika liv. Deras levnadsöden får såpoperorna att verka lama. Jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt, men jag tror att de var släkt på något sätt med Churchill. Cecilia Hagen läste om familjen Mitford och blev fullständigt förtrollad vilket känns när man läser. Det är med skräckblandad förtjusning hon berättar om all galenskap, snobbiga idèer och åsikter som hon stött på hos dem. Hon beskriver också hur hon åker till England och träffar
Diana. På ett humoristiskt och underhållande sätt fångar Cecilia Hagen atmosfären hos Englands riktiga överklass i "De osannolika systrarna Mitford".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar