Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 19 december 2009

Den här veckan har jag rusat omkring som ett struligt fleppo. Ni vet, jag har drabbats av det som är förstadiet till julfrid.... H har drabbats av sin första magsjuka, och T har jobbat mer än någonsin. Så det har inte blivit så mycket tid för läsning eller bloggande. Jag ser fram emot julhelgen när vi ska smaska knäck (som jag ska koka idag är det tänkt) och läsa julklappsböcker. För på min önskelista är det mest hårda klappar.
Tack för era kommentarer förresten! Jag blir lika glad varje gång det dyker upp en!

Jag har lånat "Frostnätter" av Arnaldur Indridason av en kompis och den ligger överst i bokhögen på nattygsbordet. Det är ljuvligt att läsa om islänningar. Jag kan aldrig låta bli att viska namnen för mig själv när jag läser, det är Erlendur, Sigurdur och Eyvör, bara för att nämna några. Observera också att det är läspljud på d:et i Sigurdur och andra namn. Bara det ger en särskild läsupplevelse. Island har ett kargt landskap med karga människor som ger en extra krydda åt historierna. Morden som inträffar är också grymma och slutgiltiga och människorna som är inblandade påverkas på ett sätt, för resten av sina liv, som sällan beskrivs i andra deckare. Det är en psykologisk aspekt som gör det hela ännu mer fascinerande för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar