Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 22 juni 2026

Midsommar blev en trevlig och lugn historia. Min efterrätt blev mycket lyckad, om jag får säga det själv. Marinerade jordgubbar och hemgjord glass. På midsommardagen träffades byborna, traditionsenligt, i Bystugan för tipsrunda, lotteri och fika. Turligt nog kom inte regnet förrän senare på eftermiddagen när alla hade hunnit hem. På kvällen var det metartävling, också en tradition som min pappa var med och startade för sisådär trettiofem år sedan, och de lär nog ha fått både störtregn och åska. 

Idag är det till att jobba och jag ska åka och städa bokhyllor på en av skolorna. Lite jobbigt känns det men jag tycker att det är skönt att alla lärarna har hunnit få semester så jag kommer att få jobba i lugn och ro.

"Mannen som läste böcker En roman om Gaza" av Rachid Benzine var otroligt bra och otroligt jobbig att läsa. En fransk pressfotograf är i Gaza för att rapportera. Han ser en gammal man sitta utanför sin lilla bokhandel, omgiven av böcker och läser trots att allt runtomkring honom är i färd med att förstöras. Fotografen frågar om han får ta en bild men mannen säger nej. Han erbjuder honom i stället en kopp te och börjar berätta sin historia. Det är ju så att jag vet en massa om kriget i Gaza och katastroferna som hänt och händer där Men när jag får en personlig historia, en inblick i ett livsöde så blir det något annat mycket verkligare.
En bok som översatts till ett antal språk och borde läsas av alla!


Min andra bok är något helt annat.
När jag börjar läsa någon av Lucy Dillons böcker så vet jag alltid att jag kommer att gilla det. Det är feelgood men alltid med lite extra djup. Beth har haft några tuffa år. Hon och hennes kille Fraser gjorde slut och sedan dess har Beth levt i något slags vacuum. Hon jobbar som revisor och har lyckats få jobba hemifrån i flera år eftersom hon blivit lite av en enstöring. Beth delar lägenhet med en annan tjej, också med en jobbig separation i bagaget. Men saker händer och vips står Beth utan boende. Det kommer att ta några veckor att få tillgång till en lägenhet. Beth och hennes hund Tomsk lyckas av en slump få flytta in ovanpå garaget hos hennes före detta svärmor och bollen är i rullning om man säger så. 
Tänker inte berätta alltför mycket men det här är den perfekta semesterboken eftersom man är helt inne i Beths värld och det är svårt att ta sig därifrån. Man behöver sträckläsa helt enkelt och åtminstone jag blev lite deppig när jag kommit till slutet. Hade gärna stannat en timme till i den.










Berättelsen 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar