Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 29 juni 2023

Och värmen håller i sig...

 På olika vädersidor och nyhetsprogram utlovas regn. I framtiden... När det där regnet ska komma skjuts upp hela tiden. Jag är inte nöjd, kaninen är inte nöjd. Ingen jag känner är nöjd.

Vi får se helt enkelt. Idag är det torsdag och efter den här veckan har jag två arbetsveckor kvar och sedan är jag ledig!

I helgen åkte vi till Viks slott, mellan Uppsala och Örsundsbro, och badade. Det var premiär för mig och superhärligt! När semestern börjat och vi är hos pappa ska jag bada varje dag. Det är ett löfte till mig själv.

Igår var det Sommarboken i Enköping. Nästan 20 barn dök upp, pysslade kollade in böcker, drack saft och åt isglass.

Förutom att jag delade ut glass så var jag också ansvarig för en station där den som ville fick göra en AI-bild.

Temat för i år är väsen och hjältar men också fokus på källkritik. En aktivitet som de tipsar om är just AI-bilder där man skriver olika beskrivande ord, på engelska, och sedan gör AI-programmet en unik bild. Barnen tyckte att det var jättekul och bortsett från att man måste skriva på engelska så är det lätt att använda, kräver ingen inloggning eller konto. Gratis är det också.

Sidan heter Huggingface och jag tänker att det kommer att vara användbart när man vill jobba med skolklasser i höst också.

Nu får det vara nog med att läsa gamla dammiga Nora Roberts-böcker. Jag borde ha hejdat mig själv när jag i något konstigt ryck beställde "Dödlig årgång".

Jag läser ju egentligen bara hennes romantiska böcker men det här var nog en av hennes spänningsromaner. Helt säker är jag inte för det var lika mycket romantik som spänning. Inte en av hennes bästa böcker .


Däremot var dagens andra bok en riktig höjdare.


Carina Burman har skrivit en något svårdefinierad bok om deckarförfattarinnor och deras alster. I "Drottningar och pretendenter" skriver hon om sina favoritdeckarförfattarinnor från genrens barndom. En otroligt läsvärd bok med en enda nackdel. 
Nu är jag sjukt sugen på att läsa de gamla klassikerna; P. D. James, Agatha Christie, Dorothy Sayers med flera.
Och det är ju inte som att ens läslista var tom innan.

I köket ligger kokboken "LCHF 2.0" av Åsa Falkman Fredriksson och Anna Hallén. T har lagat någon av rätterna men jag var lite besviken. Recepten verkar inte så smaskiga som jag hoppats.




Matt Haig har skrivit ett gäng bra barnböcker samt några vuxenromaner som jag har läst. Böckerna har lite fantasytema med en filosofisk botten som tilltalar mig. Men, boken jag just nu läser är något helt annat. Den heter "Skäl att fortsätta leva" och handlar om när han var 24 år och drabbades av en mycket svår depression och ångest. Jag har inte läst så långt än men det är ingen barnlek han gått igenom. Boken har Matt Haig skrivit för att hjälpa andra i samma situation för det är ju som han skriver. Ingen i omgivningen  kan någonsin förstå hur det är, hur gärna man än vill.
 Och när man är sjuk så tror man att man är ensam i hela världen och då kan en bok vara en tröst och en vän som ger en en gnista av hopp










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar