Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 18 oktober 2022

Oktoberdikt

 I dessa dagar faller mörkret tidigare för varje dag, kriget härjar fortfarande i Ukraina, den nya regeringen är tillsatt och jag läste nyss Ulf Kristerssons budskap att det ska bli politik för de som vill jobba och göra en insats. Så nu är det bara att be till högre makter att man inte blir sjuk eller råkar ut för något som gör att man inte kan jobba för fullt. 

Så vad gör man? Jag får vara ledig hela höstlovet. Då ska jag göra snälla saker mot mig själv, umgås med mitt barn, om han nu kan stå ut med det, och min T och försöka tänka glada tankar.

Den 14 november skulle Astrid Lindgren ha fyllt 113 år.

Jag tycker att hon är lite väl bortglömd på mitt bibliotek så jag lobbar för att klasser ska komma i november och lyssna när jag berättar om henne och hennes böcker, läser lite och så. Tvåorna har nappat på erbjudandet och idag har jag förberett genom att börja göra bokmärken som ska delas ut. 

Den nya regeringens idé om en kulturkanon vet jag inte om jag är så mycket för. Vem ska bestämma vad den ska innehålla? Astrid kommer säkert med men fler då? Jaja, vi har inte sett var hela karusellen landar.

För att muntra upp mig, och kanske fler, så läser jag Lena Sjöbergs diktbok, ny för året, som heter "Livet och lite annat Verser om stort och smått". Jag tycker mycket om hennes dikter och även om de är för barn så talar de även till mig som vuxen. Så varsågoda!




Först så föds man


Först så föds man, sedan dör man.

Däremellan lever gör man.

Går till sängs och stiger opp

i det skal som kallas kropp.

Jobbar både här och där.

Träffar någon och blir kär.

Hånglar i en dunge.

Gör en liten unge.

Vyssjar, tröstar, busar,

ser hur åren rusar.

Friluftsdagar, läxförhör.

Skjutsar, hämtar, övningskör.

Ungen flyttar ut.

Romantiken slut.

(Om den nånsin fanns?)

Kryssning, mogendans.

Servicehem och larmpaket.

Livet, det var det.


En liten påminnelse till mig själv

Kriget överröstar allt.

Det som varit varmt blir kallt.

Kärlek viskar-våldet skriker,

löpsedlar och krigsrubriker.

Trots all smärta, sorg och död,

godhet finns i överflöd.

Varje dag, så gott vi kan

låt oss bry oss om varann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar