Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 8 oktober 2022

 Efter en regnig och lång vecka är det äntligen lördag och strålande sol, passande nog.

Jag har haft väldigt dåligt samvete i veckan eftersom jag känner att jag skrev tarvliga omdömen om podden Förlagspodden . Jag brukar vara noga med att hålla god ton, men den dagen var jag uppenbarligen kinkig och grinig. Inte för att någon har sagt något, men jag känner att det inte blev bra. Problemet jag har haft med dem är att de är väldigt storstadorienterade och då och då har en snäv bild av litteraturintresserade människor i olika delar av Sverige. Då jag sedan drygt tjugo år bor i en storstad, men alltid känt mig och alltid kommer att identifiera mig som en glesbygdmänniska, så hör jag då och då lite nedsättande kommentarer om glesbygden och dess invånare och tycker att det så otroligt tråkigt. Det innebär dock inte att jag behöver vara otrevlig.

Det var det...

Årets Nobelpristagare Annie Ernaux var en trevlig överraskning! Vi har till och med en bok av henne på vårt lilla bibliotek. Jag har inte läst den men nu blev jag förstås väldigt sugen. Det tog förstås ungefär tre minuter så var den utlånad efter beskedet så jag får läsa den när den värsta hetsen lagt sig. Kul med en författare som är läst och uppskattad av många.

Igår dog också författaren Anna Wahlgren, 80 år gammal. Jag nappade aldrig på hennes barnuppfostringmetoder. Min bild av henne har jag främst från hennes dotter Felicia Feldts bok om uppväxten "Felicia försvann". Det är ingen vidare positiv bild hon målar upp av mamman.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar