Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 1 juli 2021

Böcker med böcker

I två dagar har det varit lite svalare på jobbet och i samma takt som utetemperaturen sjunker så ökar temperaturen på mitt humör! Även killarna där hemma mår bra av det lite svalare vädret. Igår kväll när jag kom hem så möttes jag i hallen av en glad och skuttig kanin som ville hälsa. Ganska ofta tänker jag att han tror att han är en hund. 

Idag ska ni få en lista av mig. En stor feelgood-trend de senaste två åren har varit böcker som utspelar sig i bokaffärer eller som har böcker som ett tema. Min gissning är att förlagen kommit fram till den briljanta och korrekta slutsatsen att många av oss bokslukare gillar bokhandelsmiljön. Sedan kan det ju bli lite överdrivet ibland när alla hakar på en trend men då finns det vissa som gör det med en uppiggande knorr och vips funkar det igen. Och sedan finns det förstås böcker som inte är feelgood men som ändå handlar om böcker eller om författande och de får ju förstås också vara med.

 Tema böcker med böcker 

*    Juliette, kvinnan som läste på tåget (Christine Féret Fleury)

*    Bokhandeln för ensamma hjärtan (Annie Darling)

*   Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan (Annie Darling)

*    Livet enligt Fikry (Gabrielle Zevin)

*    Förälskad i trubbel (Sarah Title)

*    Den lilla bokhandeln i hamnen (Jenny Colgan)

*    Den lilla bokhandeln på hörnet (Jenny Colgan)

*    Den lilla bokhandeln i Paris (Nina George)

*    OBS! Flirt! (Lovisa Wistrand)

*    Brevvännerna (Eli Åhman Owetz)

*    Bokhandeln på Riverside Drive (Frida Skybäck)

*    Bokhandeln vid världens ände ( Frida Skybäck)

*    Bergens stjärnor (Jojo Moyes)

*     En bokhandlares dagbok (Shaun Bytell)

*    Tilly och bokvandrarna. Den magiska bokhandeln (Anna James)  BARNBOK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar