Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 6 juni 2021

Årets bästa pryl

 Lite utmattade av den plötsliga sommarvärmen har vi mest suttit i vår trädgård i helgen, med kalla drycker och under solsegel. Jag har läst och T har lyssnat på ljudbok. Jag skulle krångla mig ur vår nya hängmatta vilket varken var snyggt eller graciöst. Finns det något sätt att ta sig ur en hängmatta graciöst, jag bara undrar?Det blev i alla fall dagens träningspass. T tyckte det var jättekul. Ha! säger jag bara vänta bara tills jag hämnas...

Den pälsklädde kaninen lider i värmen och vi investerade idag i en kylfilt , eller kylkudde som det stod på förpackningen, som han ska kunna ligga på. Egentligen är den till hundar men vi tänkte att det skulle vara värt ett försök. Inte helt oväntat är Speedy mycket skeptisk men jag upptäckte att det är en fantastisk grej! Årets bästa pryl! Jag la den i soffan och la mig på den och jag lovar att  min kroppstemperatur sjönk med en grad direkt. I natt ska jag testa om jag kan sova på den, fast risken är väl att mitt barn snor den.

Jag kan i alla fall rekomendera alla att skaffa en.

När jag låg där i den mycket bekväma hängmattan, bekväm så länge jag låg still, så läste jag Eli Åhman Owetz senaste feelgood. Som vanligt är det människorna i den lilla fiktiva byn Söderberga som är i fokus. Denna gång handlar det om hårfrisörskan Kicki som har valt bort familj och barn i alla år. Hon vill vara fri och leva på sitt eget sätt vilket hennes mamma absolut inte kan förstå. När mamman dör får Kicki fruktansvärt dåligt samvete då hon tycker att hon varit en dålig dotter. Hon bestämmer sig för att bli en bättre människa vilket förstås inte är så lätt. Boken heter "En bättre människa"

Som i alla böcker i den här genren så finns det snygga karlar och kärlek. Men utan att spoila handlingen så kan jag säga att jag, som läst oändligt många feelgood-böcker, aldrig läst en bok med det här slutet. Jag blev faktiskt lite överraskad, alltid positivt.

Sedan har jag läst ""Uppdraget i London" av Jakob och Hanna Blixt, en bok för åldern 10-13 kanske. Det är en spännande blandning av historia och lite fantasy. Milton bor med sina fosterföräldrar. De är snälla mot honom men jobbar mycket så han får klara sig själv en hel del. Skolan är hemsk då han känner sig annorlunda och att han inte passar in. Till och med lärarna mobbar honom. Den ende som är snäll är skolbibliotekarien Mr T.

När det ska göras ett grupparbete tvingas den populära tjejen Iona att jobba med Milton och de går till skolbiblioteket. Mr T är inte där men det ligger en ovanlig bok på bordet. Milton som älskar historia kan inte låta bli att titta i den och vips händer det grejer. Jag tyckte att det var en välskriven och spännande bok som jag kan tänka mig passar den som är intresserad av historia och andra världskriget i synnerhet.

Min sista bok för idag är en historisk roman om drottning Kristina. Den heter "Kvinnokungen" och är skriven av Kristina Sjögren. Det är en roman och därför delvis fiktiv men ändå intressant. Jag gillar ju att lära mig om spännande människors historia och man kan inte säga annat än att Kristina var högst spännande. Också detta är en bok jag rekomenderar.

 

En bättre människa - Eli Åhman Owetz - inbunden (9789150964875) | Adlibris  Bokhandel  Uppdraget i London - Hanna Blixt, Jakob Blixt - Bok (9789179854966) | Bokus Kvinnokungen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar