Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 14 juli 2019

Semester!

Så är då äntligen semestern här!
Igår körde jag hela vägen från Uppsala till Jämtland. I öronen hade jag först del 3 och sedan del 4 av "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo. Det var en lagom avancerad bok att lyssna på. Tre bilar såg jag i diket längs vägen. En verkade ha brunnit, två brandbilar och en kvarts krypkörning blev resultatet. Tack och lov såg jag inga skadade människor så jag hoppas allt gått bra. De andra två bilarna verkade mest ha halkat ner i diket. Kanske trötta chaufförer som somnat?
Jag har fortfarande ingen semesterkänsla. Den kommer nog först om några dagar när man hunnit varva ner. Idag ska jag och pappa åka och hämta min syster med familj som kommer med tåget.

"Pärlfiskaren" av Karin Alfredsson är en av de bättre barnböckerna jag har läst på länge! Miranda är den bästa pärlfiskaren, hon som hittar de vackraste och mest värdefulla pärlorna. Hon brukade fiska pärlor med sin pappa men han försvann då han började leta efter den mest värdefulla pärlan, ögonstenen. Den som börjar leta efter den drabbas av en förbannelse och lämnar allt. Ingenting blir längre värt något, pärlan är det enda som räknas. Folk har sökt ögonstenen i tre tusen år och ingen vet egentligen om den finns eller om den bara är en legend. Miranda vill också hitta den. Hon tvingas att ta med sig Syrsa, en föräldralös flicka som också är bra på att hitta pärlor. Enda anledningen till att hon trots sin motvilja tar med sig Syrsa är för att legenden säger att den som har med sig ett barn klarar sig undan förbannelsen. Förutom att det är en oerhört spännande och välskriven berättelse så har den en filosofisk ton. Vad är längtan egentligen? Kan man leva utan längtan? Och vad är viktigt i livet?
Riktigt bra bok!

Bildresultat för sagan om isfolket 3 ljudbok Bildresultat för sagan om isfolket 4  ljudbok

Bildresultat för pärlfiskaren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar