Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 1 januari 2019

Ett nytt år!

Gott nytt 2019!
Som vanligt gäller det att hålla tungan rätt i mun så här i början när man ska skriva årtalet. Det halkar lätt tillbaka till de gamla siffrorna.
Vår nyårsafton var mycket trevlig med den vanliga familjen plus en extrafamilj som var ny för oss. Idag slappar vi och i samma ögonblick som jag sa att man fick göra precis vad man vill idag så kungjorde vissa i familjen att
-YES! Då tänker jag ha pyjamas hela dan!
Varför höjden av lycka är att lufsa omkring i pyjamas en hel dag kan jag inte riktigt svara på, men det är verkligen det bästa av det bästa.
Imorgon ska jag tillbaka till jobbet medan den övriga familjen är ledig tills på tisdag.
I år blir det inga direkta nyårslöften mer än att jag ska försöka minska min lilla att läsa-hög bedvid sängen. Den bara växer och växer och jag hinner aldrig ikapp eftersom jag också släpar hem spännande böcker från biblioteket hela tiden. Förra året satsade jag på klassiker och det har jag jobbat vidare med. Och det här blev året då jag faktiskt läste "Röda rummet" av August Strindberg! Det känner jag mig väldigt nöjd med.
Jag ska försöka läsa i alla fall någon bok på engelska då och då. Under 2017 och 2018 har jag läst en del poesi och det tänker jag fortsätta med. En bra dikt kan göra en glad, trösta ett ledset hjärta, ge en styrka, sätta ord på alla möjliga känslor eller bara berika ens sinne med vackert språk.
2019 ska jag inte plugga en enda högskolepoäng. Jag ska göra saker som får mig att må bra; sticka, sätta upp en vävstuga, kanske resa lite och läsa en massa bra böcker.
En dröm som jag hoppas på är att jag ska skriva lite mer, kanske börja få ner någon av alla de där berättelserna som jag bär omkring på och som vill ut. För att det ska lyckas måste jag sluta tänka att det måste vara så bra och bara skriva för att det är så härligt.
Efter att ha gått på två begravningar under kort tid så hoppas jag att alla jag älskar ska hålla sig friska och glada.
Jag önskar att det blir ordning på politiken och miljön, fast i ärlighetens namn så känner jag mig inte så hemskt hoppfull där. Appropå politik så har jag vissa funderingar så här i jultid men det får bli en egen spaning en annan dag.
Var rädda om er och månne 2019 bli ett härligt bokår!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar