Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 3 juli 2017

Allt som hänt och mer därtill...

Jag lider just nu av en energiläcka. Varför jag är så trött vet jag inte, men förra veckan var aningens intensiv så kanske är det efterdyningarna av det.  Speedy var hemma i två nätter, hungrig som om han aldrig sett mat förr. Sedan blev han dålig igen och vi fick åka till djursjukhuset vid tre på natten. Det var inte så kul att jobba dagen efter. Det kändes som på den gamla goda tiden när man var ute och slarvade hela nätterna, fast utan den roliga biten...
Nu är kaninen hemma igen, glad, pigg och vääldigt hungrig! Han har ätit medicin i tre dagar och har haft hödiet under tiden. Vi har nästan inte kunnat ta ut honom på gräsmattan för han börjar genast äta hysteriskt på allt grönt han ser. Och, han har försökt äta upp min kruka med persilja, Torkels ärtstänglar och diverse krukväxter. Jag förstår honom fullständigt. Om man har försökt hålla igen på onyttigheter någon gång i livet så vet man precis hur det känns.
I torsdags hade vi "Sommarboken" på biblioteket. Tio entusiastiska barn kom; fikade pratade böcker och målade bokmärken. Tillställningen var mycket lyckad.



"Här ligger jag och blöder"  av Jenny Jägerfeld är boken om Maja som bor med sin pappa, snart har gått ut ettan på gymnasiet och har en mamma som inte är som andra mammor. Inför mammans födelsedag ska Moa göra en bokhylla på skolan. Men hon sågar av sig tummspetsen med cirkelsågen. Kort efter olyckan ska hon åka och hälsa på mamman som bor i en annan stad. När hon kommer dit, med tummen i bandage, så är det ingen där. Det ena leder till det andra och helgen blir inte som hon tänkt sig. Vad har egentligen hänt med hennes mamma? Hon brukar aldrig göra oväntade saker och skulle aldrig strunta i att höra av sig... Och inte blir det lättare när hon väl får veta vad som hänt.
En riktigt bra bok, både sorglig och samtidigt fnissig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar