Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 9 april 2017

Igår kväll kom vi till Jämtlands skogar på påsklov. Imorgon sammanstrålar vi med systrarna och deras familjer , för ett par dagars slalomåkning, i Bydalen. Sedan ska vi tillbaka hit och jag ska, med min medarrangör, hålla i årets pimpeltävling. I fredags lämnade vi en ynklig kanin på kaninpensionat. Han tyckte inte alls att det var kul att bli lämnad. Inte ens när vi la in en smaskig majskolv blev han glad. Men vi tröstar oss med att han kommer att bli superlycklig när han får komma hem igen.





Jag vill rekomendera en riktigt bra bok. Om ni såg serien Indian Summer som gick på svt för ett tag sedan så känner ni igen miljön. Tv-serien utspelade sig i Indien, medan denna bok "Teodlarens hustru" av Dinah Jefferies utspelar sig på Ceylon. Historien startar 1913 med att den 19-åriga Gwen kommer som nygift från England till Ceylon. Hennes man är teodlaren Laurence. Hemma i England verkade allt rosenrött och bra, men livet på teplantagen är mycket annorlunda. Laurence är änkling sedan hans unga fru och lille son dog under sorgliga omständigheter. Gwen känner snabbt att det finns hemligheter i huset och hon har svårt att komma överens med sin svägerska Verity. Vi får följa Gwen och hennes familj under åren som går. Tidigt händer något som förändrar hennes liv. Hon får en egen hemlighet. Om man tittar på omslaget och läser baksidestexten så får man intrycket att det är en lättsam, romantisk historia men så är det inte. Det är en oväntad bok, som handlar om betydligt djupare saker än vad man kan tro.
                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar