Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 30 augusti 2015

Ingelin Angerborn

Jag fick godkänt på min omtenta! När jag såg resultatet så trodde jag inte mina ögon! Var tvungen att kolla tre gånger innan jag fattade att det verkligen var sant. Nu är jag i fas. Har klarat allt och kan börja tänka på den nya kursen.
Imorgon blir det till att hitta böcker och kolla upp vad vi egentligen ska göra. Imorgonkväll ska jag och H gå på bio och se "Minionerna" (eller Miniorerna som jag råkat säga ett antal gånger). Redan i juni lovade vi honom att vi skulle se den men det har inte blivit av. Det blir nog mysigt.Han är våldsamt förväntansfull.

För att kunna inspirera eleverna att hitta bra böcker i skolbiblioteket så har jag läst två stycken böcker av Ingelin Angerborn. Hon är mycket populär men jag har aldrig kommit till skott att läsa henne. Nu har jag läst "Gengången" och "Tredje tecknet" Båda berättelserna var riktigt spännande. Bägge böckerna handlar om flickor i tolvårsåldern, inga poppistjejer men inte helt utanför heller. Ganska vanliga helt enkelt.  I "tredje tecknet" hittar Olivia en nyckel i sin badväska. Hon förstår inte alls var den kommer ifrån. Det verkar som att nyckeln får konstiga saker att hända. Hissen börjar plötsligt gå ner i källaren fast hon inte har tryckt på källarknappen. Olivia känner sig iakttagen och hon börjar plötsligt skriva ord på spanska i sömnen. Samtidigt så har hon det jobbigt eftersom hennes bästa vän Sonja har blivit ihop med Milo, killen som Olivia är hemligt kär i. Boken rymmer allt det där man vill ha i elva, tolvårsåldern. Jag förstår varför den är populär.

"Gengången" handlar också om en tjej, Ellinor, som hälsar på sin mormor på sommarlovet. De åker på loppis till  den blinda Charlotte. Ellinor hittar en vacker speldosa som Charlotte skänker till henne med orden att den är gratis för den rätta personen. Varje gång hon sätter igång speldosan blir hon yr och känner sig underlig. Under en promenad hör hon någon spela piano och det är samma melodi som i speldosan. Ellinor blir nyfiken och smygkikar in genom fönstret där musiken kommer ifrån. Hon lyckas inte se vem det är, men gör ett nytt försök dagen efter. Men, saker och ting stämmer inte riktigt...I huset med pianomusiken bor Oliver som snabbt blir indragen i mysteriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar