Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 4 maj 2014

Boktjuven

Jag var på bio igår och såg "Boktjuven". Det var en riktigt bra film! Till er som läst boken (av Markus Zusak) så tycker jag att filmen är lika bra som boken, vilket inte vill säga lite. Det finns naturligtvis vissa saker som de kunnat utveckla lite mer men så är det ju alltid i filmatiseringar. Sophie Nélesse gör rollen som Liesel,  flickan som hamnar i en tysk fosterfamilj under andra världskriget. På vägen dit dör hennes bror och under begravningen råkar hon lägga beslag på en bok. Hennes fascination för böcker går som en röd tråd genom berättelsen. Hon blir snabbt en viktig person i fosterföräldrarnas liv. Trots allt hon får gå igenom så har hon en obändig livsvilja vilket påverkar omgivningen på olika sätt.  Det är svårt att berätta om filmen på ett rättvist sätt utan att avslöja för mycket men har ni chansen så se den! Jag grät och snörvlade i klass med den gången i början på -90-talet då jag såg "De dimhöljda bergens gorillor" och de mördade silverryggen, ingen vacker syn för övrigt(snörvlet alltså).  Och, om ni inte har läst boken, som har några år på nacken vid det här laget, så läs den! Ni har en riktigt bra läsupplevelse framför er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar