Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 24 juni 2013

Midsommarhelgen har passerat, med strålande sol, sill, grillat, små grodor och rosévin, precis som det ska vara. Just nu är vi evinnerligt glada att ha det lilla torpet dit  man kan rymma från alla kartonger och stök. Jag har hetsläst, kände mig som en uttorkad kamel i öknen.

"The House at Riverton" gjorde mig inte besviken. Spännande och oförsägbar från första början och den där härliga känslan man får när man läser om Englands överklass på tjugotalet. En mer tacksam period att grotta ner sig i som författare kan jag inte tänka mig, vackra kläder, hemligheter, överflöd på alla sätt. Kate Morton är ett riktigt hängmattetips om man vill försjunka i en annan värld i timmar på semestern.

Ett annat hängmattetips är "Rosengädda nästa!" av Emma Hamberg. Det är en lättläst bladvändare om att våga se sitt liv i vitögat och ändra på det som inte är bra. Det handlar om Bror, tretton år, som låtsas åka på seglarläger på sommarlovet för att hans föräldrar ska få lugn och ro och bli sams, Tessan, 29, som aldrig varit utanför sin förort och steker hamburgare hela dagarna i stilettklackar, samtidigt som hon drömmer om att laga riktig mat och slutligen Jane, där alla till slut hamnar. Jane tar hand om skadade djur och har en makalös förmåga att se rakt igenom folk. Läs den här boken och du kommer garanterat att känna dig glad och lätt om hjärtat.
Fortsättningen "Larma, släcka, rädda i Rosengädda" kommer ut i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar