Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 1 juli 2012

Rosor, bomull och romantik



"Rosornas arv" av Leila Meacham är en äkta romantisk hängmatteroman. Mary Toliver är en sydstatsflicka som ärver hela familjens bomullsplantage när fadern dör. Trots att hon bara är 16 år anser hennes far att hon är mer lämpad att ta över företaget än både den äldre brodern och modern. Mary är mycket vacker och det saknas inte friare. Men, hon är beredd att offra allt för att rädda plantagen. Året är 1916 och det är en brytningstid på många sätt.Jag har kommit ungefär en tredjedel och har en ganska tydlig bild av vad som kommer att hända. Det är ingen bok jag kommer att minnas speciellt länge efter att jag avslutat den. Men som avkoppling på bryggan och i sängen innan man slocknar så passar den bra.
Idag är för övrigt den första dagen sedan vi kommit hit som det har varit bryggväder. Alla barnen plaskade och lekte medan vi föräldrar slappade och läste samtidigt som vi höll ett öga på dem. Jag badade också en stund, men det var väl inte överdrivet varmt direkt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar