Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 7 februari 2012

En liten drake



Madame Flod och Carlsson har fått ligga på nattduksbordet ett par dagar och jag har i stället tagit itu med hemläxan till min engelskkurs. Det var nu ingen stor uppoffring då jag läst den mysigaste lilla barn- och ungdomsbok, nämligen "The Dragon´s Child" av Jenny Nimmo. Den handlar om den lilla gröna drakungen som bor med sin mamma och de andra drakarna i grottor vid kusten. Flocken beslutar sig för att flyga till sitt hemland eftersom de anar dåliga tider. Det finns dock ett problem. Eftersom den lilla draken är född så sent på säsongen har han inte hunnit lära sig flyga. Trots mammans ihärdiga försök att lära sin stackars unge att flyga så misslyckas det. Till sist bestämmer hon sig för att bära honom på ryggen men inget går som de har tänkt sig.


Jag ska inte avslöja mera, men det är en spännande och mysig berättelse om vänskap, magi, och självkänsla.


Jag tvivlar på att jag kommer att hinna läsa den för den klass jag har nu eftersom vi har ungefär tusen andra engelskprojekt som ska göras på de futtiga veckor som är kvar, men min nästa klass kommer absolut att lära känna drakungen och hans vänner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar