Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 23 januari 2011

Ellen Key

Jag har fått en helt oväntad stund för mig själv idag. Vi hade besök av farmor med hund i morse och då bestämde H att han ville följa med dem hem en stund. Jag gick och tränade, ingen rolig upplevelse, och nu är T och hämtar H. Så vips kan jag ägna mig ostört åt en stunds bloggande.



För något år sedan lästa jag Ingela Bentds bok "Ett hem för själen" som handlar om Ellen Key och hennes hem Strand. Det är en vacker och inspirerande bok som fått mig att fascineras av Ellen Key. Nu har jag läst ytterligare en bok om henne, lika spännande den. "Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)" av Anneli Jordahl. Den handlar om kärlekshistorien, som utspelade sig i brevform, mellan Ellen Key och Urban von Feilitzen. De två brevväxlade under många år men möttes bara ett fåtal gånger. Feilitzen var gift och hade fyra barn. Det var en tid då kvinnor började ifrågasätta patriarkatet och ville skapa sig egna liv vilket hade sitt pris många gånger. Breven i boken är fiktiva, Ellen Key brände de flesta brev från honom, men Jordahl har studerat de brev som finns bevarade samt de brev som Key skickade till Feilitzen.



Efter att ga läst denna bok har jag blivit ännu mer nyfiken på Ellen Key och vill lära mig ännu mer om henne. Tänk också att få besöka hennes Strand dit det fortfarande kommer stipendiater för att skriva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar