Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 17 november 2010

Det är utvecklingssamtalstider vilket innebär att jag tar ett djupt andetag på söndagkväll, hetsar mig igenom veckan, gör det jag måste och däckar i soffan halv åtta på fredagskvällen. Men, slitet lönar sig och jag har, på två veckor klarat av 18 samtal.

Vi är klara med högläsningsboken som vi läst i skolan. Under två dagar läste vi så fort vi hade en stund över för att det var så oerhört spännande i "Svarta fåglar". Slutet var rätt lyckligt med tanke på den hemska historien. Mina elever var mycket lättade när vi avslutat sista kapitlet.
Vår nya bok är "Häxtävlingen" av Eva Ibbotson. Jag grävde i skolbiblioteket i nästan en timme innan jag bestämde mig och jag var tveksam till vad klassen skulle tycka om den. När jag började läsa var det ett förskräckligt suckande och flera tyckte att det verkade vara världens töntigaste bok. Men så, efter ett kapitel ungefär började jag höra små fniss från olika håll i klassrummet och idag jag har ertappat en elev med att smygläsa i den för att han måste få veta vad som ska hända. Det roliga är att jag lyckats fånga de mest svårflirtade killarna som annars tycker att allt som inte är "Sagan om ringen" eller "Harry Potter" är värdelöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar