Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 27 april 2010

Janis Joplin


Laura Joplin berättar om sin syster på ett osentimentalt, men kärleksfullt sätt i "Love Janis". Man får också en inblick i familjers liv i den amerikanska södern i början av det förra seklet, mycket intressant. Jag trodde att vita amerikaner var lite pryda och stelbenta i sina åsikter under denna tidsperiod. Nu vet jag ju bara hur det var i familjen Joplins familj, men stelbenta och pryda kan man knappast anklaga Janis och Lauras föräldrar för att vara. Det första kapitlet handlade mest om familjens förfäder, i flera generationer tillbaka, och det blev lite rörigt för mig att hålla rätt på alla. Men det kan ju också bero på att en nära familjemedlem till mig samtidigt jobbade på att krama träd och suga på pinnar i parken så mina tankar var kanske inte helt fokuserade på Joplins familjeträd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar