Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 10 april 2010

Hemma igen!

H och jag är en aning bakis idag efter att ha suttit på buss och tåg hela dagen igår. H somnade inte förrän halv elva, när vi varit hemma en stund och han kollat att alla hans grejer fanns kvar. Han var som en solstråle hela vägen, men som sagt var, ganska trött idag. Jag har lyckats läsa klart "Kärlekens språk" under påsklovet. Den var riktigt bra. I hundra kapitel har man fått följa Joannas tankar och upplevelser genom filosofiska betraktelser.



När vi skulle åka buss från Vilhelmina till Strömsund under påsken så rymdes inte jag utan fick åka taxi en del av vägen medan de övriga två i familjen satt på bussen och då började jag läsa "Gräset sjunger" av Doris Lessing. En fantastisk bok! Jag klappade den flera gånger igår på tåget men hann aldrig läsa i den. Jag förstår varför hon fått så mycket beröm för den. Det är hennes debutbok och gavs ut 1956. Boken utspelar sig i Rhodesia och handlar om Mary, en vit kvinna som lever ett fattigt och eländigt liv med sin man som är farmare. Hon blir kär i en svart arbetare och det får katastrofala följder. Har ni inte läst den så gör det!

1 kommentar:

  1. Jenny, har nu läst din blogg och tycker att det är spännande att följa din läsning. Själv nöjer jag mig med att läsa en bok om Gotska Sandön dit vi snart ska åka för att uppleva denna nationalpark. Jag förstår att H gillar Petter och hans fyra getter, för det var min favoritbok också. /JanT

    SvaraRadera