Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 6 februari 2010


I den klass där jag jobbar nu har de just börjat med en högläsningsbok av Eva Ibbotson, "Hemligheten på perrong 13". Vart nionde år öppnas en lucka på Kings Cross station i London och om man går igenom den kommer man till en gömd värld. Det är ett land med sjöjungfrur, vättar, allehanda övernaturliga djur samt vanliga människor. Innevånarna styrs av en mycket trevlig, rättvis och klok kung och drottning. Lyckan är fullständig när de får en liten prins. Men när han är bara tre månader rövas han bort då hans barnsköterskor tar med honom till London. Barnsköterskorna är tre människosystrar som bott i landet i nio år men längtar hem till London och passar på att besöka staden när luckan är öppen. Jag har bara läst ett par kapitel, tillsammans med barnen men den verkar jättebra. Likheterna med Harry Potter och hans perrong 9½ är slående. Rowling måste ha inspirerats av Ibbotsons bok. Jag jobbar på en lista med bra högläsningsböcker för tillfället och den här har goda chanser att platsa där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar