Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 28 november 2009

Nu är det jobbigt! Jag har just fått låna Boktjuven och lider av akut beslutsångest. Ska jag läsa klart de böcker jag håller på med, eller ska jag kasta mig över min nya bok? Jag har längtat SÅ länge efter den. Hm, svårt och besvärligt.

Nu så här i adventstider behöver man använda alla medel för att pigga upp sig, tycker jag. Och vad skulle då passa bättre än en lista med må bra-böcker. Ibland ramlar man på en historia som värmer en som en skön filt, som gör att man blir uppiggad inombords. Och om man skulle råka få gråta en skvätt så inte mig emot. Jag glömmer aldrig när jag satt på ett tåg och läste I taket lyser stjärnorna, av Johanna Thydell. Det är en ungdomsbok som handlar om en flicka vars mamma får cancer. Boken är fruktansvärt sorglig och bra. I alla fall, där satt jag på tåget och läste samtidigt som tårarna bara rann för att det var så sorgligt. Inte grät jag tyst och diskret heller utan det var hulkningar och snörvel. Folk i kupèn sneglade oroligt på mig, men jag kunde varken sluta läsa eller gråta. Trots denna störflod av tårar så hamnar den boken på min lista eftersom den berörde mig så mycket och för att det är som näring för själen att få leva sig in i en riktigt bra historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar