
Om mig
- bokslukaren
- En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!
lördag 15 januari 2011
Svinalängorna

fredag 14 januari 2011
För dig som vill se ditt namn i bokhandeln.
onsdag 12 januari 2011
Lite mindre nöjd känner jag mig när jag inser att H blir inspirerad av hyssen som Max och de andra gör. Men det är väl sådant man får leva med.
Efter mitt förra inlägg slog det mig att det är januari 2011 och att november då filmen "Igelkotten" hade premiär har varit för länge sedan. Ibland har jag noll koll...Jag ser mycket fram emot att se den i alla fall.
måndag 10 januari 2011
Igelkotten

lördag 8 januari 2011
Vad är viktigast i en bok?
Vilken "byggsten" tycker du är absolut är viktigast i en bok: språket, intrigen, karaktärerna, en kombination, annat?
För mig är det ingen tvekan. Jag läser för att mata själen och då måste det vara en handling som fångar mig. Därmed är det inte sagt att jag inte uppskattar ett vackert språk eller spännande karaktärer, men jag kan, i de flesta fall stå ut med ett taffligt och magert språk om handlingen är tillräckligt bra. Jag har svårare för författare som jobbar så mycket med det stilistiska att de glömmer handlingen. Som alltid finns det undantag, t ex boken "Pianot" som baserades på den helt underbara filmen av Jane Champion. Jag kunde inte läsa klart den boken, vilket i princip aldrig händer, eftersom den var så usel.
Det bästa är förstås när alla delarna i en historia håller hög klass!
fredag 7 januari 2011
Jullovsaktiviteter
Idag har vi varit med kussarna och åkt skridskor. Det var också mysigt. Skönt att vara ute när det är lite sol och inte så kallt.
Jag har äntligen kommit in i handlingen i "Spill" av Sigrid Kombuchen. I början tyckte jag att det var svårt att ryckas med och jag förstod inte riktigt varför alla tycker att den är så fantastisk, men nu har jag svårt att lägga ifrån mig den. Det svåra för mig är alltid att få tid att läsa mer än tio minuter i taget, vilket den här boken kräver.
lördag 1 januari 2011
- En biografi jag rekomenderar
Om jag ska rekomendera en biografi från året som gått så får det bli "Love Janis" av Laura Joplin. Under åren har jag lyssnat lite på Janis Joplin. Det jag har vetat om henne har varit att hon var en rebellisk sångerska som dog ung av en heroinöverdos. När jag läste boken fick jag dels lära mig mycket om Janis som person. Hon var så mycket mer än myten om sig själv. Det visade sig att hon själv, till och med, hade fastnat i den myten och tappat bort sig själv på vägen. Hennes föräldrar var långt ifrån de insnöade, intoleranta människorna som hon ville påskina. Förutom att jag fick en helt ny bild av artisten Janis Joplin så fick jag en helt ny inblick i sextiotalets USA och hippierörelsen.
- Deckartips
En riktigt bra deckare som jag läst är "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen. Den handlar om vad som händer när ett barn växer upp helt osedd och oälskat. Kan man bli en riktig människa om den enda uppmärksamheten man får är negativ? Förutom själva mordhistorien får man följa Hammarbypoliserna och deras vardag.