Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 31 juli 2022

Julidikt 2022

 Mor äldsta sätter ut sina ugglor

Jag går stegen,

de nattsteg du påbjöd,

Sju, Inte fler.

 

Då sätter mor Äldsta ut sina ugglor.

Jorden bär stolt sina blinda ägg.

 

Jag ber. De hör.

Jag skramlar med skatten och har listigt arbete.

Då klättrar de i barnträd och heter inte människor.

Jag låter det vara stilla, bär sluten mun,

ser inte klart, har släkten i släptåg.

Dåsar bakom huset.

De vet allt detta, och längre och längre bort går de.

 

Ur Jag är syster Ensams nattbarn

Av

-Ellen Einan-

1999

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar