Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 10 november 2019

Uppsalas första snö

Imorse, precis när jag grattade min far på farsdag och samtidigt tittade ut genom fönstret så började årets första snöflingor singĺa ned utanför. Det kändes mysigt i ungefär fem sekunder innan jag kom på att jag ska ut och skjutsa en författare imorgon... Nu hoppas jag att det inte blir så förskräckligt halt i alla fall.Förskoleklasserna ska få besök av Siri Ahmed Backström. Hon har skrivit och illustrerat några bilderböcker, bland annat en som heter "Kattfesten".





Kattfesten
Det ska bli roligt att få vara med henne och barnen. Det blir högläsning, kattpyssel och annat roligt.

Idag har vi varit på stan och shoppat vinterskor och kläder till det snabbväxande barnet i familjen samt besökt stadsbiblioteket.
Det tog en stund innan vi hittade något bra men sedan drabbades både jag och H av feeling och det blev tungt att bära hem. Jag är mycket fäst vid vårt lilla stadsdelsbibliotek, men ibland är det lyxigt att ha massor av böcker att välja mellan. Det blir tungt, och svårt att hinna läsa allt men det är det värt!

Min bok jag läser just nu är "Öppnas i händelse av min död", skriven av Lianne Moriarty. Hon är en sådan där författare som är ständigt utlånad på biblioteket och som jag aldrig kommit till skott med att läsa. Men jag tänker alltid, när jag ser hennes böcker, att det kommer att bli en härlig upplevelse när jag väl kommer igång. Och nu när jag snart läst den så får jag säga att min känsla stämde. Den är lite mindre feel good än jag trott. Jag tycker att stilen påminner mycket om Jojo Moyes. Kvinnor som hamnar i livssituationer som de inte har bett om och som får inse den hårda vägen att livet sällan går rakt fram enligt plan. John Paul är den man som skrivit brevet som bara får öppnas den dagen han är död. Det är inte meningen att någon ska hitta det ens. Men hans fru Cecilia hittar det på vinden, i en hög med gamla deklarationer. Om det inte vore för att John Paul blir så fruktansvärt rädd när han inser att hon hittat brevet så hade hon inte tänkt tanken att öppna det...Men det handlar också om Tess som blir sviken av sin man och kusin på det mest gruvliga sätt och om Rachel som aldrig återhämtat sig efter att hennes dotter mördades som tonåring.

Bildresultat för öppnas i händelse av min död

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar