Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 10 oktober 2018

Författarbesök

Årets författarbesök i årskurs 8 är Ulrika Lidbo.
Jag hade inte läst något av henne, eller ens hört talas om henne, innan, men eftersom hon nu ska hälsa på skolan i december så måste jag ju kolla vad hon skrivit.
Alla elever ska få boken "Decembergatans hungriga andar" som kom ut 2009. Det är en väldigt allvarlig och sorglig bok som nog kommer att kräva en del diskussioner med eleverna både före och efter besöket. Den handlar om fjortonåriga Jenny som har dåligt självförtroende, usel på gympan och får aldrig någon kille. Under sommarlovet mellan sjuan och åttan bestämmer hon sig för att banta eftersom hon är övertygad om att alla hennes problem ska lösa sig bara hon blir smal och snygg. Jenny gör upp ett superschema som ska få henne att se fantastisk ut när sommarlovet är slut. Ganska snart tappar hon kontrollen och pendlar mellan att inte ära någonting  och att hetsäta för att sedan spy upp alltihop. När hon träffar Betty blir det ännu värre eftersom Betty också är bulimiker och stärker Jenny i hennes föresatser.
Ulrika Lidbo väjer inte för något av allt det svåra och jag vet en kollega som uttryckte att att han blev väldigt illa berörd. Jag har läst många sådan här böcker förut och blev väl kanske inte chockad, men ledsen över hur det kan vara att växa upp. Boken är väldigt bra och jag tror, som sagt  var, att det kommer att bli många bra, men svåra diskussioner.

Bildresultat för decembergatans hungriga andar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar