Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 14 februari 2017

Februaridikt

Här kommer månadens dikt, sentomsider. Eftersom det är alla hjärtans dag så måste det ju bli en kärleksdikt och jag har valt en som jag läste väldigt ofta när jag var tonåring. När jag var tretton, fjorton uttryckte den exakt hur jag kände.
Karin Boye var (tillsammans med Edith Södergran) min favoritpoet på den tiden.
Så håll till godo! Och jag hoppas att ni haft en kärleksfull hjärtdag!

Jag vill gärna stå på gatan här och frysa
för att se två fönster på en gavel lysa.
Den som bor där inne är mig mycket kär.
Jag blir sjuk i hjärtat när det lyser där.

Jag vill gå till hörnet, jag vill långsamt vända,
så att jag får se dig skymta fram kanhända.
Att du är så nära...Varför står jag här?
Jag blir sjuk i hjärtat, när det lyser där.

Karin Boye (ur dikten Härdarna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar