Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 14 april 2016

Nu är det verkligen vår!
Härom dagen hittade jag en blåsippetuva vid busshållplatsen, kaninen har börjat byta till sommarpäls (än så länge bara på magen men ändå) och jag somnade i solstolen i måndags när jag satt ute och pluggade.


Hemma hos oss har vi just läst ut "Ronja Rövardotter" och det slutade ju så passande när Ronja och Birk flyttade till Björngrottan igen, den här gången utan att vara osams med Mattis, och Ronja skriker sitt bästa vårskrik. Jag hade glömt hur bra den är. Vi har fnissat, gråtit, varit upprörda och fått prata om döden och andra jobbiga livsfrågor. Man förstår ju varför Astrid Lindgrens böcker aldrig dör.


Jag har läst en bok på egen hand också. "Flyga vilse" av Kristin Hannah handlar om Tully som är totalt vilse i livet. Hennes ankare i livet, bästa vännen Kate har dött i cancer. Tully har aldrig haft lätt med känslor då hon upplevt otaliga svek av sin egen mamma som är missbrukare. Förutom sin lyckade karriär så är det Kate och hennes familj som har betytt något i Tullys liv. Men när Kate dör så raseras allt och hennes barn och man lyckas inte heller hålla ihop sina liv. Familjemedlemmarna sårar varandra, utan att vilja det, och allt håller på att gå åt skogen. Som tur är får de en andra chans, i sista sekund.
ps. Idag är en stor dag. Enligt säkra källor vaknar björnarna i sina iden just idag. Min pappa fyller år och hade min farmor levt hade hon firat sin 99-årsdag. Det ni! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar