Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 31 mars 2016

Törnrosens nyckel

Att vara på påsklov kan ibland ställa till det. Jag har inte lyckats logga in på bloggen och skriva på hela veckan. Vi har haft ett superhärligt lov i de jämtländska skogarna. Barnen lyckades få rejält med fisk på årets pimpeltävling så de var supernöjda. Enligt traditionen så bestämmer arrangörerna vilka som ska få äran att hålla i tävlingen nästa år. Min kusin var en av arrangörerna i år och som av en händelse blev jag utsedd som en av två ansvariga nästa år. Det var lite väntat, men ändå lite jobbigt. Man vill ju lyckas.
Som vanligt ordnade jag också påskaftonens äggjakt. I år önskades det två jakter på grund av olika åldrar på de som skulle leta. En hel del pyssel för mig att smyga runt och gömma, men alla var nöjda efteråt.
Jag har en ungdomsbok att tipsa om!
"Törnrosens nyckel" av Tone Almhjell är en äkta bladvändare. Lin bor med sin mamma och pappa i ett gammalt hus som de hyrt av en gammal tant, Mamman har fått jobb för en period på universitetet och därför kan de inte bo i sitt vanliga hem. Hon saknar sin bästa vän och sitt lilla husdjur, sorken Rufus som dött. En dag får hon en nyckel på posten och hon förstår genast att det är något speciellt med den.


Hon hamnar i ett fantastiskt äventyr i landet Sylvan, landet där älsklingsdjuren hamnar och dit barn bara kommer vid väldigt speciella tillfällen. Där träffar hon Rufus igen men det är onda krafter igång och det är bara Lin som kan rädda Sylvan och alla dess varelser.  På baksidestexten jämförs  boken med både "Narnia" och "Guldkompassen" och den är i samma klass och anda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar