Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 23 september 2015

En grå och trist onsdag. Jag insåg plötsligt i morse att det snart är höstlov! Vad hände?
Vi hade föräldramöte igår. Fnissade lite när en pappa blev tillsagd på skarpen för att han satt sig vid fel bänk av en mamma. Ibland är skillnaden mellan föräldrar och deras barn så liten.
Jag tror att jag börjat vinna över läsvägraren till min sida. Jobbar stenhårt varje dag på att hitta en väg till elevens förtroende och idag tyckte jag att det blev ett genombrott. Det känns som att om vi väl är på samma sida så kommer hen att bli den mest trofasta eleven. Men jag måste förtjäna det.

Äntligen, efter år av väntan har en ny bok av Melina Marchetta kommit ut på svenska. Hon har gjort en fantasyserie i tre delar där den första heter  "Ett folk utan land". Finnikin har levt i exil i tio år efter att kungafamiljen mördats och en förbannelse lagts över landet. Tillsammans med sin vän och mentor (som jag just nu helt tappat namnet på) reser han runt för att samla in folkets berättelser om det som har hänt. En dag får de sällskap av en flicka som påstår att hon kan vandra i och se folks drömmar.
När jag hade två kapitel kvar att läsa så tappade jag bort boken! En katastrof på flera sätt...Dels så ville jag väldigt, väldigt gärna veta hur det skulle sluta, dels så hade jag lånat boken av min tioåriga systerdotter. Nu har jag köpt ett nytt exemplar och ska läsa klart den så snabbt jag någonsin kan. Den är lika bra som författarens övriga böcker. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar