Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 23 maj 2015

Idag har varit en försmak av sommaren. Barnen har sprungit omkring och lekt. H letade åt sin vattenpistol och kaninen har varit på promenad. Speedy blir mer och mer djärv när han får på sig selen och vet att han har en människa i andra änden av snöret. Han vill absolut inte vara ute utan sällskap, vem vet var rävarna gömmer sig?! Vi har byggt en utebur som han gärna besöker, när vi står bredvid. Just nu sitter han bredvid mig och undrar varför han inte fått någon vitkål? Det är ju ändå lördag.
Jag börjar känna att snaran lättar runt halsen, bara tre och en halv veckor kvar till semester, en uppgift kvar att skriva på min utbildning och flera kvällshändelser avbockade.  Som alltid så här års så börjar semesterbokhögen att växa. Om jag fick skulle jag ligga i en hängmatta med böcker runtomkring mig hela sommaren. Imorgon är det 10-årskalas hos en annan bokälskare. Det är superenkelt att ge henne presenter för ju fler böcker hon får desto rikare känner hon sig.
Boken på nattduksbordet just nu är Lene Kaaberböls "Isfågeln", den tredje boken om Kat, flickan som vill gå med i Bredinari-kåren och rida marhästar. I Kaaberböls fantasyvärld har männen missbrukat världen till den milda grad att den höll på att gå under. Människorna lyckades rädda sig, men numera är det endast kvinnorna som får bestämma över jord och mark. Ingen kan äga mark, man kan bara ta hand om den. Männen lever på kvinnornas villkor och får vara glada om de får mat och husrum på en gård. De första två böckerna heter "Silverhästen" och "Hermelinen".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar