Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 19 maj 2013

Veckans jerka

Vilka böcker har du klickat hem under den senaste veckan? Om du mot all förmodan inte har gjort det finns det säkert böcker som du skulle kunna tänka dig att klicka hem redan i dag?

Jag har varit ståndaktig och inte köpt några böcker sedan påsk, lite med tanke på att vi ska flytta om sex veckor och det känns som att varje extrapryl man måste packa känns aningens onödig. Men, det betyder förstås inte att jag inte har böcker jag SKA köpa så fort det blir läge.
En bok som jag är mycket sugen på är biografin om Lena Nyman,"Jag vill ju vara fri". Författaren Annika Persson har haft tillgång till alla Lena Nymans dagböcker, papper och brev. I en intervju med Persson läste jag att det svåra var att göra en rättvis och ärlig levnadsbeskrivning utan att det skulle bli för privat och snaskigt eftersom hon verkligen fått ta del av alla privata tankar och känslor.

Ända sedan i februari, när den kom ut, har jag också planerat att köpa Therese Söderlinds "Vägen till Bålberget." 
Det finns också ett antal ungdomsböcker jag vill läsa, men dessa kanske jag lånar på biblioteket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar