Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 17 januari 2013

Tjuvarnas stad

"Tjuvarnas stad" av David Benioff är en makalös historia där huvudpersonen, den 17-åriga Lev,blir tagen av militären när han plundrar en död tysk soldat. Scenen är Leninggrad och det är under andra världskriget. Straffet blir inte döden, som han själv varit övertygad om, utan han och en desertör vid namn Kolja får i stället ett uppdrag. De ska skaffa fram tolv ägg till en bröllopstårta. Ingen har sett till ägg på månader så uppgiften verkar rätt hopplös. Efter att ha läst ungefär halva boken förstår jag att det ska till ett mirakel om det ens ska gå att skaka fram en höna på den tid de har på sig. Jag läser med spänning och undrar hur de överhuvudtaget ska kunna överleva...

Jag har just sett en otroligt spännande miniserie på svt.play."Bletchley Circle" heter den och handlar om en grupp engelska kvinnor som under andra världskriget jobbar med att kryptera tyska meddelanden och är väldigt duktiga på det. Nio år efter kriget har de spridits för vinden och lever helt olika liv. Men så inträffar ett antal obehagliga mord på unga kvinnor och kvinnorna tycker sig se ett mönster i händelserna. Eftersom polisen verkar stå handfallen beslutar sig gänget för att hitta mördaren. Jag tyckte att serien var som en puttrig engelsk deckare, fast tre snäpp mer spännande! Jag var glad att T var hemma igår när jag såg tredje och avslutande delen för annars hade jag helt klart blivit mörkrädd. Jag kan verkligen tipsa er om att se den om ni inte redan har gjort det!

Bletchley circle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar