Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 26 oktober 2012

Bloggjerka

Betygsätter du böcker? Varför/Varför inte?

Jag betygsätter alltid mina böcker enligt en stenhård tregradig skala, -, 3, +. Hm, varför...? Tja av två olika anledningar tror jag. Det är ytterst sällan jag läser om böcker och om jag gör det är det endast +böckerna som kommer i fråga och det är ytterst få böcker som hamnar i den kategorin. Jag skriver upp allt jag läser och ibland någon gång när jag inte hittar något som inspirerar mig till läsning så kan jag faktiskt leta åt något gammalt i mina anteckningar som jag vet håller för omläsning. Det andra skälet till att jag betygsätter är att jag ibland får frågor från andra om boktips och då letar jag bland mina bästa titlar.
Sedan har jag väl en viss faiblesse för att göra listor och sortera också, men det är ingen sida av mig som jag framhäver direkt...

7 kommentarer:

  1. Listor gillar jag också, speciellt om det är listor jag sakta men säkert kan kryssa av saker på, det gör mig lite glad :). Men betyg har jag aldrig lyckats fastna för

    SvaraRadera
  2. Har du ingen lista på böckerna som du har läst i år? Jag är nyfiken :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också listor och att sortera mer än vad jag vill erkänna...

    SvaraRadera
  4. Vilket som är bättre eller sämre när det gäller betygsättning eller ej är en klurig fråga.

    SvaraRadera
  5. Jag sätter inte betyg, men jag förstår verkligen att en del tycker att det är smidigt att göra det :)

    SvaraRadera
  6. Listor är bra! De gillar jag och jag funderar på att göra en best of - även om jag inte sätter betyg så skulle det vara praktiskt.

    SvaraRadera
  7. Det kommer en lista med vad jag läst under året. Jobbar på den...

    SvaraRadera