Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 september 2012

veckans jerka

Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Jag är en allätare på de flesta områden, vare sig det gäller mat, musik, filmer eller böcker. När jag väljer en bok som jag vill läsa så beror det oerhört mycket på sinnestämningen jag är i. Men en bra historia är alltid det som lockar mig mest. Jag vill sugas in i en bok, helst inte kunna lägga ifrån mig den för att jag bara måste få veta vad som ska hända härnäst. Böcker där formen och språket är det framträdande har jag svårt att fastna för. Däremot, om det är en fängslande historia, skriven med ett intelligent och vackert språk så förhöjer det absolut upplevelsen. Och, en riktigt bra historia kan förstöras helt av ett taffligt hantverk.

7 kommentarer:

  1. Ja det är ju hela kitet man är ute efter. det ska vara bra skrivet och intressant - sedan kanske genretillhörighet inte är lika viktigt.

    SvaraRadera
  2. Jag är helt med dig gällande sinnesstämningen. Ibland är man sugen på roligt, ibland romantiskt och ibland spännande!

    SvaraRadera
  3. För mig skiftar det där lite, beroende på vilket humör jag är på. Ibland kan jag verkligen njuta av att läsa en bok med vackert språk där handligen kanske inte är det mest framträdande. Andra perioder blir jag lätt uttråkad och vill inget annat än att ta mig an en riktigt bra och fängslande historia.

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det härligt när man bara sugs in i en bra bok. Man vill inget annat än att läsa!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. För mig är också handlingen som är det mest primära. Givetvis är språket viktigt också men ett vackert språk utan bra handling är inget för mig. :)

    SvaraRadera
  6. Sinnesstämningen styr mångt och mycket vad det är jag läser. Och det viktigaste för mig är att boken griper tag i mig.

    SvaraRadera
  7. Åh, jag vill också sugas in när jag läser. Älskar den där känslan när man är helt inne i boken och sträckläser utan att vilja sluta. Vilket låter lite som drogberoende, men bokläsning är ändå en relativt sund drog att vara beroende av! :)

    SvaraRadera