Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 10 maj 2019

En regntung himmel har vi utanför fönstret idag. Kaninen har tackat nej till att gå ut och leka. Han sitter under trappen och lördagsmyser i stället. Jag önskar att jag också fick göra det (inte sitta under trappen då...) men jag ska skjutsa H på fotbollsmatch om en timme och T ska hjälpa en svåger att måla sin lägenhet.

Jag har just avslutat en riktigt spännande ungdomsfantasy; "Farlig förmåga" av Jessica Spotswood. Det är en serie på tre delar tror jag, i alla fall har de tre på biblioteket. Kate och hennes två systrar bor i en liten stad i slutet av 1800-talet. Deras liv är under stor press eftersom männen bestämmer allt och det så kallade brödraskapet trycker ner ALLA kvinnor och talar om för dem hur dåliga de är. De driver också en hätsk jakt på häxor. Tidigare var det häxor som styrde samhället men brödraskapet tog över. Kate, som snart ska fylla 17 år, måste välja om hon ska gifta sig eller gå med i systerskapet. Alla måste välja när de fyller 17, inga andra alternativ finns. Kate och hennes systrar är häxor vilket de måste kämpa hårt för att dölja.
Nu väntar del två och tre på mig på biblioteket. Får se om jag hinner hämta dem idag. Är väldigt sugen på att få veta hur det ska gå!


Bildresultat för farlig förmåga

I öronen har jag för tillfället "Sagan om Isfolket", del två "Häxjakten". Den första delen "Trollbunden" gick väldigt snabbt eftersom jag bara var tvungen att få veta hur Silje och hennes Tengel skulle klara sig. Nu har jag tappat farten lite, mitt i andra delen, men det händer mycket hela tiden. Man får bortse från det ganska usla språket och känslan av kiosklitteratur och ganska föråldrad syn på kvinnor och män, olika samhällsklasser och sådant och bara fokusera på själva berättelsen. Jag vill veta varför böckerna fortfarande lever kvar och om jag minns rätt från när jag läste de första delarna som tonåring. Och visst förstår jag varför man måste läsa/lyssna vidare. Det är spännande och romantiskt och magiskt.

Bildresultat för sagan om isfolket trollbunden storytel      Bildresultat för sagan om isfolket häxjakten storytel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar