Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 25 december 2016

Jultips!

God fortsättning på julen!

Vi hade en trevlig dag igår med glada barn, god mat och Kalle Anka. Fast nu förtiden är de vuxna mer noga på Kalle än barnen, för att vara helt ärlig. Min generation kan inte direkt tänka sig att strunta i det, medan den yngre generationen, i vårt sällskap i alla fall, tycker att det är lite halvtråkigt och samma jämt.

Jag har fått två böcker i år, av min syster som vet vad jag behöver.

Som vanligt har jag gett bort en hel del böcker.
Idag slappar vi, äter rester och gör exakt vad vi vill. Jag har sett "Barnmorskorna i East End"  julspecial på svt.play. Mycket bra en sådan här dag. Dessutom har jag sett första delen av en dokumentär som heter "Kvinnorna på fröken Frimans tid", som handlar om kvinnorna som kämpade för den kvinnliga rösträtten, oerhört intressant. Den var för övrigt också på svt.play


Så kommer vi till dagens boktips, två ungdomsböcker som inte gick att sluta läsa när jag väl börjat.
Jag antar att Meg Rosoff är en välbekant författare för alla som intresserar sig för ungdomslitteratur. Det är först nu jag har tagit mig för att läsa något av henne och jag ser nu fram emot alla hennes böcker.
"I begynnelsen var Bob" är en makalös historia som förklarar en hel del av alla de galenskaper som finns i världen. Tänk dig att planeten Tellus ska skapas. Eftersom det är en liten pluttig planet, avlägset belägen i solsystemet så är det ingen av gudarna som är så värst intresserad. Så det hela slutar med att den pokerälskande, vindrickande och något oseriösa gudinnan Mona vinner jobbet som Gud i ett pokerspel, eftersom den som från början fått jobbet har dragit sig ur. Mona ger jobbet till sin lika oseriösa tonårsson Bob och så kör det igång.
Bob hafsar sig igenom skapelsen på sex dagar och sedan slappar han den sjunde. Bob skapar många intressanta varelser, men han gör också ett stort misstag. Han skapar en varelse, människan, till sin avbild. Man förstår ju att det aldrig kommer att gå bra. Mister B, Bobs hjälpreda, är den som gör det verkliga jobbet och försöker svara på alla böner till Gud. Bob, han raggar mest på brudar och sover.
Boken är väldigt kul och galen, men samtidigt kan jag inte annat än känna att världen är precis så galen att det här kunde vara sant och att den skulle kunna förklara en del.
Min plan är att ha en bokcirkel för högstadiet efter jul och jag tror att denna bok kommer att vara perfekt. Hoppas bara att jag kan locka ett gäng...


Mitt nästa tips är "Matchad" av Ally Condle, en dystopi som handlar om ett samhälle där allt är tillrättalagt; vad du ska äta, var du ska bo, vem du ska gifta dig med och till och med när du ska dö.  Cassia är inte den som ifrågasätter Samfundet, som styr allt. Hon lever med sin familj, trivs med sina vänner och väntar med spänning på att få veta vem hennes blivande livskamrat ska vara. Men ett misstag sker och den perfekta planeringen skevar plötsligt en liten aning. Det, och det faktum att hennes farfar på sin dödsdag ber henne att tänka själv, räcker för att hon plötsligt ska börja ifrågasätta vissa saker. Men Samfundet vill verkligen inte veta av något sådant.
Jag har del två och tre av triologin på nattygsbordet och längtar efter att få läsa vidare...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar