Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 5 december 2021

December för hela slanten!

 Äntligen är vi inne i december och kan mysa med allt vad månaden innehåller. Vi gillar julkalendern om familjen Knyckertz . Jag har läst en familjen Knyckertz-bok  av Anders Sparring på jobbet någon gång inför ett bokprat men här hemma har vi inte gjort det. H har varit för gammal. 

Jag har också satt igång med projektet att lyssna på årets julkalender på Storytel som i år heter "Jul i Sankt Anna" av Eleonor Sager

Jul i Sankt Anna: Lucka 1 - Eleonor Sager Jag har inte hunnit lyssna klart på första delen än men den verkar okej. Det handlar om de tre syskonen Stjärne; Andreas, Daphne och Matilda. Alla tre har sina problem som gör att den kommande julen inte känns något vidare.  Vi får väl se vart det hamnar.

Igår firade jag också min födelsedag. En dag som smög sig förbi. Blev uppvaktad med fika på sängen innan jag drog iväg och jobbade. På kvällen kom min svärmor och svåger på en supergod middag som min T gjort och sedan somnade jag i soffan, som jag alltid gör. Nästa helg kanske jag bjuder hem mina systrar med familjer på middag. Det är så mycket som händer så här års att det är svårt att samla ihop alla. Och sedan ska man ju orka städa först också...

"Morgondagens post till Vidhäll" av Solja Krapu-Kallio har legat på mitt nattygsbord under ett par år. Jag hade mycket tydliga förväntningar på den men det var inte alls den sortens bok jag trott. Samtidigt så undrar jag så här i efterhand varför jag blev förvånad, boken är precis i den stil som Solja Krapu-Kallio brukar skriva. Allt det här gjorde i alla fall att det tog ett tag innan min hjärna ställde om sig och jag började uppskatta den. För den var bra. Iris har ärvt sitt jobb som lantbrevbärare av pappan. Som extraknäck jobbar hon som telefonmediumet Tamara. Problemen börjar när Iris före detta svärmor ringer och vill ha hjälp. Eftersom Iris vet lite för mycket om svärmoderns liv och familj så framstår hon som väldigt bra och synsk. Inte så bra visar det sig. snabbt blir det komplicerat. Inte blir det bättre av att Iris fortfarande är ganska svag för sitt ex, numera gift med barn.

Morgondagens post till Vidhäll – Brombergs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar