Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 20 november 2016

Läsvärd tonårskärlek

Så var den här helgen nästan slut. Imorgon är det skolteater på biblioteket. Jag är lite nervös, inte så att jag ska uppträda eller så, men jag ska ta emot teatergruppen, bjuda på fika (och jag har glömt att köpa ost...), möblera så att de kan spela och så att alla barnen ska rymmas. Ja, mycket spännande blir det.
På tisdag kommer en kollega och ska nåltova, också spännande.  Det händer saker varje dag.

"Du bara" av Anna Ahlund utspelar sig i Uppsala vilket fick mig att kolla in boken från början eftersom jag ju kunde känna igen gatorna. Det är sommarlov och sextonåriga John tillbringar sommarlovet hemma i stan med sin storasyster Caroline. Caroline blir intresserad av Frank och tar med honom hem. Men när John och Frank träffas så är det mellan de två som det slår gnistor. Situationen är inte enkel eftersom Caroline är van vid att få som hon vill och inte är intresserad av att bli brädad av sin lillebror. Det finns också andra saker som gör att det inte är en enkel kärlekshistoria. Jag tyckte mycket om boken och rekomenderar den varmt. Någon som jag pratade med hade synpunkter på att det var väldigt mycket sex och därför inte lämpligt att rekomendera till tonårselever. Och ja, det är ingående sexbeskrivningar men inte det värsta jag har läst. Däremot tror jag att personen i fråga (en man) hade lite jobbigt med att det var mellan två killar. 



                                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar