Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 1 december 2009

böcker jag måste läsa snart!

Nu har jag kommit igång med "Boktjuven" och den är precis så bra som alla säger. Det är Döden som berättar historien. Det är en berättelse om den lilla flickan som lever i Tyskland under andra världskriget. Hon och hennes bror ska bo hos en fosterfamilj eftersom mamman är sjuk och fattig. På vägen dit dör brodern och flickan, Liesel, får bo ensam hos fosterföräldrarna. Till en början är allting hemskt, men rätt snart visar det sig att hon får en trofast vän, Rudy, samt att fosterfadern är en riktigt varm och kärleksfull man som tar hand om Liesel på bästa sätt. Längre än så har jag inte kommit.

Igår upptäckte jag två nya böcker som kommit ut som jag bara måste läsa så snart som möjligt!
Den första är "Summan av dagarna" av Isabel Allende. Ända sedan jag läste "Andarnas hus" för en massa år sedan så är jag fast för henne. Den här senaste boken ska tydligen handla om hennes familj. Jag älskar hennes sätt att beskriva den vanliga världen på ett sätt så att den blir högst ovanlig och magisk.

Den andra boken heter "Ängelns lek" och är skriven av Carlos Ruin Zafòn. Hans tidigare bok "Vindens skugga" är ett mästerverk som handlar om en pojke som får följa med sin pappa till De bortglömda böckernas gravkammare... Där får han en bok som heter "Vindens skugga" som han blir fullständigt besatt av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar