Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 8 december 2009

Idag ska ni få ett boktips av mig på en faktabok. Den heter "Long Tail" och är skriven av Chris Anderson. Den handlar om internet och hur det påverkar människors val. Förr så styrdes till exempel vår musiksmak och köp av skivor av reklam och vad kompisar lyssnade på. MTV hade en enorm makt på ungdomars lyssnade och om du inte hade en snygg video som slog igenom på tv så var du chanslös på marknaden. Samma sak gäller alla andra varor och tjänster också. De största artisterna, och varumärkena styrde marknaden och det var nästan omöjligt för små aktörer att slå sig fram. Men, så kom internet och Google och där kommer den "långa svansen" in. Idag fungerar det så, om vi fortsätter med exemplet musik, att vi kanske har en favoritartist, eller hör en bra låt på radion. Då går många in på datorn och letar upp den artisten eller låten i en sökmotor. Då hamnar du på en sida där de säljer musik, eller skriver om musik och vips så får du tips på andra artister som påminner om den du gillar. Plötsligt har du flera artister och låtar som passar dig och hur smal musiksmak du än har så kan du alltid hitta det just du tycker om. Eftersom internet inte kräver ett stort lager plus att man kan sälja sina varor till kunder över hela världen så räcker det att ett fåtal personer är intresserade av en vara för att det ska löna sig att saluföra den. Jag tyckte boken var jätteintressant och den gav mig en helt ny förståelse av cyberspace. Det var lite av en aha-upplevelse att läsa den och jag rekomenderar den varmt, även till dem som inte är datanördar (kanske speciellt till dem förresten...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar