Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 31 december 2009

Gott nytt år på er!
Igårkväll satt vi och pratade gamla bokminnen och då pratade vi om en supersorglig bok som flera av oss hade läst, "Spring Fanny spring" av John Reynolds Gardiner. Det är en barnbok som handlar om en pojke, Willy, som bor med sin morfar och hunden Fanny på en gård i Wyoming , USA. Morfadern vägrar plötsligt att kliva upp ur sängen en morgon. Det visar sig att han håller på att förlora gården på grund av ekonomiska bekymmer och han är djupt deprimerad. Willy bestämmer sig för att ställa upp i en slädhundstävling. Om han vinner kan han hjälpa sin morfar att behålla gården. Hans värsta konkurrent är en indian som vill vinna tävlingen för att kunna hjälpa sin indianstam. Det blir en hård och svår tävling och utan att avsöja alltför mycket så kan jag säga att slutet är fruktansvärt sorgligt och det krävs ett stort lager av näsdukar. Jag hade boken som högläsningsbok i en mellanstadieklass en gång och alla, inklusive jag, grät under sista kapitlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar