Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 7 augusti 2010

Olof Wijk

Det verkar vara populärt att skriva om komplicerade föräldrar just nu. "Leka bland vuxna", som jag skrev om häromsistens är ett exempel, "Skynda att älska" av Alex Schulman och "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg är andra goda exempel på denna genre.

En bok som också är inne på samma tema är "Allt vi här drömma om". Den är skriven av Erik Wijk som försöker förstå sin döda pappa Olof Wijk genom att leta bland hans papper, prata med människor som kände honom och läsa andra familjemedlemmars brev och papper. När Erik var liten skilde sig hans föräldrar och pappan drog sig undan till ett eremitliv i en liten avskild stuga. Under årens lopp blev Olof mer och mer paranoid och gömde sig undan de flesta mänskliga kontakter. Erik och hans syster träffade sin far endast ett fåtal gånger under sin uppväxt och då under komplicerade former. Det är ett intressant pussel Erik Wijk lägger och man kan inte låta bli att känna spänning och nyfikenhet över resultatet. Familjen Wijk var en känd redarfamilj i Göteborg vilket säkert påverkade Olof Wijks öde.
Förutom att det är en spännande historia så får man en god inblick i familjens historia och hur det varit att växa upp i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar