Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 27 augusti 2010

Äntligen är det fredag igen! Det har inte funnits ett enda tillfälle under veckan då jag hunnit sätta mig och skriva. Men nu så! Läst har jag gjort i väntan på bussen och ibland på min lunchrast.

Jag har lämnat Barack Obama åt sitt öde för tillfället. Boken var klart läsvärd och jag tycker att jag fått en ganska bra bild av vem han är som politiker och vad han strävar efter. När man läser förstår man också att det är svårt att påverka USA med folk från så många kulturer och slitningar också inom de olika grupperna. I USA vimlar det ju dessutom av individualister och den allmänna inställningen att man är sin egen lyckas smed.

Som motvikt till allt seriöst allvar och politik så har jag nu kastat mig över en äkta kärleksroman. Nora Roberts senaste roman heter "Svart ros" och är en fristående fortsättning på "Blå Dahlia". Den handlar om Roz Harper, den snygga,, vältränade 47-åriga sydstatskvinnan som bor på sin släktgård (tänk "Borta med vinden"...) Hon är änka med tre söner varav den äldste bor på hennes gård. Roz har byggt upp en handelsträdgård, som är hennes liv. I huset bor också två kvinnor, Stella och Hayley med sina barn. Hur de hamnat där får man veta i den förra boken.
Roz är änka och nu uppvaktad av den stilige historikern Mitch. I historien ingår även spöket Amelia, en kvinna som funnits i huset under flera generationer och som dyker upp när det föds barn i familjen.
Tja, där har ni ramberättelsen. Det är den perfekta boken en sådan här vecka då man springer runt hela dagarna och ändå känner sig steget efter. Enkelt, romantiskt och man kan glömma den i samma stund som den är färdig!
Nej, nu har jag inte tid att skriva mer för nu är det FREDAGSMYS!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar